Hledej v kalendáři podle dnů měsíců a roků

• Výlet do údolí Serpis - Španělsko

20.12.2021

Do seznamu dalších cyklostezek vytvořených z bývalých železnic zanedlouho přibude i ta naše dnešní Serpis Greenway.

Jedeme po budoucí Greenway , která využívá staré trasy vlaku z městečka Alcoy do Gandía. Železniční trasa byla uzavřena v roce 1969.

Celá trasa železnice byla dlouhá 53 km a vedla skrze 7 tunelů a 12 mostů. Ohromné dílo. Je nutné si pár takových bývalých železničních tras projet, abychom si mohli uvědomit, o jak ohromnou práci se jedná.

Představme si, že kvůli 53 km se muselo postavit 12 mostů a většinou to nejsou mosty jen tak ledajaké.

Pc206182

Obvykle se klenou přes velikou rokli nebo jsou vysoko nad divokou říčkou, zkrátka, nebavíme se o mostech pár metrů nad zemí.

Pc206186

A tunely, to je to samé. Jistě, některé jsou krátké, ale dost často máme tunely tak dlouhé, že vedou i do zatáčky. Zkrátka, je to ohromné dílo, které spolykalo obrovskou porci práce kvůli pár kilometrům železniční tratě a ještě ke všemu většina takovýchto tratí fungovala jen pár desítek let.

Tady se železnice vedla údolím řeky Serpis, které vytváří pro nás nádherné scenerie. Tato železniční trať byla uvedena do provozu v roce 1893 a jak už jsem se zmínila výše, provoz byl ukončen v roce 1969, tak to máme 76 let provozu.

A to už jsme jeli po bývalé železnici, která se nedožila ani padesáti let fungování. Důvodem pro stavbu této železnice bylo dopravit uhlí, potraviny a vše potřebné do vnitrozemí, do městečka Alcoy a zpět přesunout produkci různých průmyslových odvětví, především papíru a textilu, do přístavu Gandía.

Pc206203

V 50. letech 20. století se osobní železniční doprava stala důležitou součástí podnikání. Návštěvníci z vnitrozemí jezdili železnicí k moři, a naopak ti z pobřeží jezdili do hor.

Pc206183

Vzkvétal turistický ruch, ale stejně to bylo málo na to, aby se železnice udržela při životě.

Pc206225

A tady nastupuje něco, co z domova moc neznáme.

Pc206199

Obce, kterými bývalá trať projížděla se spojili a začali usilovat o vybudování cyklostezky, která by přilákala cyklisty, kteří by následně utratili svoje peníze ať už za ubytování nebo třeba v restauracích po cestě. V roce 2020 vypsala Generalitat Valenciana výběrové řízení na stavební projekt 28 km dlouhého úseku mezi Muro de Alcoy a Villalonga.  Takže, my jsme si ještě užili vyloženě štěrkové cesty, která byla místy dost děsivá. Malé kamínky ještě jdou, ale velký makadam z bývalé tratě je příšerný.

Pc206153

Tunely samozřejmě osvětlené nejsou, to možná přijde až s rekonstrukcí, ale i tak to je překrásná cesta nádhernou krajinou.

Pc206159

Docela určitě bude poležen asfaltový povrch, tak jako na ostatních trasách, budou vytvořeny odpočinková místa, lavičky a na pěkných místech vyhlídky.

Pc206162

A docela určitě budou vytvořeny dřevěné mostky, protože některé úseky byly docela zajímavé.

Pc206211

Zkrátka, bude tady další překrásná cyklotrasa, kterou můžeme jen a jen doporučit. V naší mapě, kterou tu stále dokola doporučuji, tato trasa ještě není uvedená, protože ještě není oficiálně uvedena do provozu, ale je to spousta jiných tras.

Všechny cyklotrasy jsou na mapě Španělska, kde si vybereme oblast, kterou projíždíme a už se nám objeví cyklotrasy, Greenway, zelené cesty, cesty v zeleni a tak podobně. Rozklikneme si cestu, která by nás eventuálně zajímala, a hned máme všechny potřebné informace. Popis cesty, dále profil, abychom věděli do jak velkého kopce pojedeme, mapu se zvýrazněnými mosty a tunely a spoustu dalších informací.

Pc206229

Ujeli jsme krásný 48 km a odjíždíme od Pepíčka s Pavlou. Loučíme se a ještě jednou, moc a moc děkujeme za krásné pozvání a azyl.

Video pro dnešní den, klikni na tento odkaz.