Epidauros - Asklépiův chrám
Rok zapsání: 1988
Poloha: N37 40 0 E23 7 0, Peloponéský poloostrov
Fotogalerie prosím přejděte na modrý odkaz níže:
V průběhu 6. století př. n. l. se v malém údolí na Peloponéském poloostrově ze staršího kultu boha Apola vyvinul nový kult boha lékařství Asklépia. K hlavním památkám Epidauru patří Asklépiův chrám, kruhová stavba nazývaná tholos a divadlo, které je považováno za jedno z mistrovských děl řecké architektury.
Epidaurus bylo ve své době významným kulturním i náboženským centrem a velmi důležitým městem ve starověkém Řecku. Mluvím zde o 4 st. př. n. l. Soustředil se zde kult boha Asklépia, kterému zde byl věnován chrám pojmenovaný po něm. Dodnes jsou zde pozůstatky tohoto chrámu a spolu s obrovským dobře zachovaným amfiteátrem tvoří nejdůležitější památky celé oblasti. Díky své výjimečnosti byl Asklépiův chrám zapsán v roce 1988 na Seznam světového dědictví UNESCO.
Platíme 6 Eur na hlavu a vstupujeme do obrovského areálu, kde nás hned na kraji prohlídky ohromí obrovské divadlo. V 55 řadách se mohlo na představení koukat až 14 tisíc diváků. Z horních řad působí jeviště, které má 20 m velmi malé. Je to nádherný pohled dolů a do dáli. Krásná příroda a kopečky v dálce. První řady v hledišti jsou původní a celý areál byl vlastně objeven velmi pozdě, až koncem 19. století. Akustika je až neuvěřitelná. Jsme až nahoře a velmi dobře slyšíme lidi dole na jevišti. Jít sem v létě a zhlédnout nějaké představení pod širým nebem, musí být úžasný zážitek.
Protože stále je řeč o Asklépiovi, kterému bylo místo zasvěceno, bylo by dobré se u něj na chvíli zastavit. Původně to byl člověk, z masa a kostí, který byl řeckým léčitelem a který žil ve 13. století př. n. l. Navrhl systém léčení, vycházející ze starých zkušeností, ale přizpůsobených novým poznatkům. Vyznal se v užívání bylin, věřil, že dramatické umění může léčit, propagoval, ve zdravém těle, zdravý duch a spoustu dalších užitečných myšlenek a přístupů k nemocným. Když jsem se zmínila o divadelním dramatu, tak tehdá se věřilo, že drama hraje v léčebném procesu úlohu katarze, neboli očisty. Byl přesvědčen, že je nutné léčit souběžně duši i tělo. Svým lékařským uměním si vydobyl takovou vážnost a takové postavení, že začal být velice vyhledávaným lékařem a léčitelem tehdejší doby. Nakonec bylo Asklépiovi a jeho dceři Hygiei připisována spousta zázraků, až byl prohlášen v řecké mytologii za boha léčitelství.
Bývá zobrazován jako vousatý muž s holí ovinutou jedním hadem. Jeden had symbolizuje jednu cestu k vyléčení. Symbol hole ovinuté hadem používají s oblibou všichni lékaři, lékárny a nemocnice. Takže už aspoň víme, odkud se to vzalo. Tedy vězte, je to Asklepiova hůl a odtud právě vzešel kult boha Asklépia se znaky, které se používají po celé Evropě.
V mýtu byl spojen s Apollónem, který dal svého syna Asklépia na výchovu Kentauru Cheirónovi, u něhož se Asklépios naučil lékařskému umění. Jeho dcery Hygieia, Meditrine a Panakeia symbolizovaly jednotlivé stránky zdraví: čistotu, léčení a hojení. Syn Telesforos představoval síly uzdravení.
Mnoho dalších staveb bylo v celém obrovském areálu, jako tholos, kruhovitá budova o které se dodnes neví, čemu vlastně sloužila.
Zajímavé jsou trosky stadia. Stadio bylo postaveno trochu později a využívalo se na sportovní klání při oslavách na počest už boha Asklepia. Hry se konaly vždy jednou za 4 roky. Odkryté sedadla, cílové a startovní mety a opět překrásný výhled do dálky.
V areálu byly odkryty lázně, trosky elegantních hotelů a mnoho tělocvičen. Řekové zastávali názor, že dobrá fyzická kondice je základem pro dobré zdraví. Však také v starověku v Řecku vznikly olympijské hry a měly zde spoustu vynikajících filozofů, kteří se zaobírali čistotou ducha a zdravím těla, ještě mohu jmenovat Hippokata, který položily základy medicíny jako vědeckého oboru a kterému bývá mu přisuzováno autorství Hippokratovy přísahy – souboru etických pravidel pro jednání lékaře.
V chrámu, uprostřed prostranství Epidauru stál chrám zasvěcený bohu Asklépiovi a uvnitř se nalezla socha Asklépia ze zlata a slonoviny. Marně jsem se snažila nalézt, co se se sochou stalo, nebo, kde je vystavena. Nevím.