Trajekty mezi Kanárskými ostrovy

Fuerteventura - Lanzarote

Pokud by někdo měl obavy z vyřizování trajektů, protože si myslí, že není tak zkušený anebo, že neumí jazyk, tak ty obavy jsou naprosto zbytečné, liché. Stačí jen na papírek napsat kam jedeme, to znamená nejlépe jméno ostrova a pokud je tam více přístavů, tak přístav, kam bychom rádi anebo to nechat na prodávající. Slovo kamper a napsanou délku auta, výšku a počet osob. No a samozřejmě den odplutí, který bychom chtěli opustit ostrov. Věřím, že se rádi dopředu připravíme, a tak si na stránkách trajektových společností můžeme dopředu maličko zorientovat. https://www.directferries.cz/ Tady fungují dny, časy ale ne vždy částka za plavbu. Tady je občas částka úplně mimo reál což se nám stalo a ne jenom nám. I přátelé s cenami trajektů mezi ostrovy na internetu mají své zkušenosti. Asi tak, že nám na internetu vyběhne částka za trajektu mezi ostrovy přes 300 eur a skutečná je 120. Takže, nejlépe je dojít si k pokladně a tam se s lístečkem v ruce vyptat na cenu. Všechny nesmělé ubezpečuji, že zaměstnanci plavební společnosti v pokladně jsou zvyklý ne ledacos a vždy rovnou napíší nebo vytisknou všechny odjezdy a ceny. Tím se i oni vyvarují dalším krkolomným dotazům.

Trajekt je tak jako všude i tady nesmírně dobře organizovaný a opět nemusíme umět ani slovo, protože regulovčíci si nás plynule předávají. Od toho prvního, který si řadí auta na seřadišti před lodí a který jen ukazuje, kdo má jet po posledního park

mistra, který nám přesně ukazuje na místo a pomáhá při couvání anebo vpředu ukazuje kam až máme zajet. Ani oni nechtějí žádné odřeniny na autech, a tak se velmi snaží, aby parkování na lodi bylo plynulé a bezpečné.  Po 40 minutách jsme na Lanzarote a můžeme jít zařizovat pár nezbytností. Potřebujeme zajet na čerpací stanici Repsol a tam dobít internet Simyo, který se dá dobít v různých speciálkách, které se dost obtížně hledají, ale my nejraději dobíjíme na benzínce. Nevíme proč, ale dobíjení přes platební kartu na internetu nám nefunguje, a to ani u Visa karty nebo Mastercard. Zkrátka, nedaří se nám nabít na dálku a tam musíme u benzínky, což není problém. Ovšem, dneska se problém ukázal, na Repsol kousek od přístavu mladík v počítači vůbec neměl aplikaci na placení. Po osmi měsících se nám to stalo poprvé, kdy neměli na benzínce možnost dobít u Simyo.  Další možnost je u jednoho typu banky, která v přístavním městě Playa Blanca je, ale tam jsme pro změnu v bankomatu nenašli možnost zase my. No a jak to, tak zkoušíme, hledáme, zeptal se Zdenda slečny vedle nás u bankomatu, jestli by nám nepomohla a ona to po chvilce taky vzdala, ale řekla, že jestli chceme, máme jít s ní a že ona nám transakci u ní v obchodě provede. Jdeme tedy s ní, jen pár kroků a paráda. Slečna prodává v prodejně s počítači a tam mají terminál na Simyo. Klika. Čekáme až otevřou info centrum, potřebujeme mapu ostrova. Mám s sebou průvodce, ale tam je mapa malá a já jsem zvyklá mít v ruce pořádnou papírovou mapu, kde si mohu dělat různé poznámky, kreslit si trasy a značit ty které jsme už projeli. Paráda, máme mapu, celkem slušnou, a tak jsem spokojená.

Gran Canaria - Fuerteventura

Tenerife - Gran Canaria

Přejíždíme do přístavu města Santa Cruz de Tenerife, který je moc hezky celou cestu značen. Není čeho se obávat při příjezdu na trajekt. Cedule nás navigují už ze silnice a po pár odbočkách jsme už jak se říká na seřadišti a jdeme si koupit lístky. My si vybrali společnost Fredy Olsen, ale můžeme jet i jinými dalšími společnostmi. Odkaz na ně jsem už vložila do RPC na cesty – Trajekty. Fredy Olsen jezdí každé dvě hodiny z Tenerife na Gran Canaria, takže není žádný problém si chvilku počkat. Je to akorát na oběd, ale měl by být lehký, a ne jako my si dali bramboračku a k tomu ještě omáčku s rýží. To by nemuselo dopadnout dobře, ale nebudu předbíhat.

Hned u seřadiště je velká budova, kde všechny společnosti prodávají lístky a může se vyplatit, když si vyžádáme cenovou kalkulaci u těch, které mají otevřené okénko a ceny porovnáme. Můžou se lišit, sice ne nějak výrazně ale klidně o 20 eur. K plavbě je potřeba malý technický průkaz od auta a naše osobní doklady. Slečna u okénka měla velký problém s identifikací našeho auta, přesto, že je vše uvedeno v techničáku, tak stejně poslala obsluhu, aby naše auto vyfotili a pak klíčovala, cože to máme za auto. S ohledem na to, že před námi palubní lístek vyřizovala Alenka se Zdendou, tak se domnívám, že vyřídit dva zákazníky za sebou bylo zkrátka pro slečnu hodně náročné. Nakonec jsme lístek obdrželi a mohli v klidu najet na velký katamarán Fredy Olsen. No, on zase až tak veliký není. V přístavu zrovna kotví výletní loď Aida, kterou už jsme několikrát na cestě viděli a Zdendovi se povedla fotka, příjezdu našeho katamaránu Fredy Olsen, který převáží spoustu kamionů a osobních aut a stejně, jak je vidět, je to proti Aidě prcek.

Opět, kdo by měl obavy z parkování na lodi, nemusí, všude jsou regulovčíci, kteří si nás přesně nasunou na místo, které jim vyhovuje a my už můžeme v klidu vystoupat do pro pasažéry. Několik barů s občerstvením, kávou a spousta místa na sezení. Jen si musíme vybrat, kde se nám to nejvíce líbí.

Trajekt jede něco málo přes hodinu a pokud se loď trošku houpe, pak se vracím k tomu, dát si před plavbou jen lehký oběd. Měla jsem drobný problém s houpáním lodě, který jsem briskně vyřešila na toaletě. Máme s sebou Kinedril, ale moře nebylo nijak valně rozbouřené, a tak jsme si ho preventivně nevzali, asi to byla malá chyba, ale stejně si myslím, že to bylo tím velkým obědem.

Na ostrov Gran Canaria připlouváme do přístavu Agaete, kde si můžeme dojít do města do infocentra pro příjemně velkou mapu Gran Canarie.

La Palma - Tenerife

Trajekt z La Palma – Tenerife nás nakonec stál 117 eur a vybírali jsme ho nejdříve na https://www.directferries.cz/, kde se dá pro lepší orientaci nastavit čeština. Jedná se o stránky, které porovnávají ceny třech společností, které mezi ostrovy zajištují dopravu. Někdy, naprosto nečekaně, vyskočí u Fery Olsen neskutečná cena 340 eur, ale není správná. Na přepážce jsme dostali cenu před Vánoci 111 eur a po Vánocích 117.  Bohužel, trajekty Fredy Olsen a Armas jezdí každý den vždy nad ránem, Armas každou neděli v 13:30 a Trasmediterranéa vždy v pátek, když tady končí cestu v 8h ráno, naloží a jede zpět, což je v 16h odpoledne, ale časy se mohou měnit, proto je potřeba si časy ověřit na internetovém odkazu výše.

Pokladny jsou otevřeny u Trasmeditaréna v den odjezdu a jinak naprosto bezpečně odpoledne a u Fredy Olsen a Armas. Vyplatí se obejít obě dvě okénka obejít, nechat si napsat cenu a pak se rozhodnout, kterou společností poplujeme. Doporučuji Fredy Olsen, katamarán, který je jednak rychlý, moderní a veskrze pěkný a zajímavý.

Pro ty, kteří nevládnou angličtinou stačí napsat na papír místo, kam chceme doplout, datum a počet lidí a že máme camping kar. To bohatě stačí. Budou se nás ještě ptát, jestli jsme rezidenti, tak nejsme, jsme turistico. Místní mají ohromné slevy na cestování jak mezi ostrovy, tak na pevninu. Lístky se vydají jen na základě občanského průkazu nebo pasu a malého techničáku od auta.

Parkoviště pro odjíždějící auta a kamiony se v přístavu otevírá kolem 21 h, kdy tam už můžeme najet a čekat, ale zbytečně bych se nehonila.

Důležité je toto: Přijet na seřadiště – parkoviště před lodí v nejzazší čas, tedy hodinu před odplutí lodi Armas a Fredy Olsen a dvě hodiny u Trasmediterranéa. Pohodlně se dá stát na příjezdové silnici a rozhodně tam není takový hluk, jako je celonoční hukot motorů Armas a nakládání kamionů do obou lodí. Armas odplouvá ve 4h ráno a Fredy Olsen v 5h ráno což je vlastně celonoční zážitek jak s regulovčíky, kteří ve dvě ráno nejprve zjišťují, kterou lodí plujeme, dostaneme za stěrač jméno lodi, pak za hodinu přijde další na kontrolu lístku a pak ve čtyři až v půl páté ráno můžeme konečně vjet na loď.  Kdybychom byli bývali stáli na ulici, tak projíždějící auta by byla proti hluku v přístavu procházka růžovým sadem. Zvlášť, když vedle nás postaví několik kamionů s mrazáky, kteří celou noc chladí zboží, které vezou.

Plavba trvá jak u které společnosti 4–5 hodin, podle toho, kolik zboží vykládá a nakládá na další cestu a jestli nezajíždí ještě k La Gomera. Z La Palma můžeme plout i na La Gomera.